Miért fontos, hogy olvassunk gyermekeink számára?
A mai rohanó „kütyüs” világban szerintem egy igazán minőségi együtt töltött idő, ha olvasunk gyermekeinknek.
Ez egy közös élmény a szülők és gyermekek között, ami erősíti a kommunikációt és a családi köteléket.
Nem utolsó sorban nagyban hozzájárul ahhoz, hogy önálló, gondolkodó felnőttek váljanak belőlük.
Az olvasás segíti a szókincs fejlődését, bővítését, a nyelvtani struktúrák megértését, valamint a helyes kiejtést.
Serkenti a gondolkodást, a problémamegoldó készséget és a kreativitást. A történetek feldolgozása fejleszti a gyermekek logikai és analitikus gondolkodását.
A könyvekre való összpontosítás segít a figyelem fejlesztésében, ami elengedhetetlen későbbiekben a tanulás során.
A különböző karakterek és történetek megismerése által a gyerekek jobban megértik mások érzéseit és nézőpontjait, miközben felfedezheti saját magát is.
Minél korábban kezdjük el az olvasást annál jobb, hiszen ez elősegíti majd az iskolában a tananyagok elsajátítását is, melynek nagy része az olvasott információkra épül.
Ez egy hihetetlen szórakoztató tevékenység, hisz lehetőséget ad a gyermekeink képzeletének szabadon engedésére és ezáltal új világot fedezhetnek fel, melyben saját maguk is szereplők lehetnek.
Hány éves kortól érdemes olvasni gyermekeinknek?
1. Csecsemőkor (0-1 éves)
Már újszülött kortól érdemes a gyerekeknek olvasni. A képes könyvek, rímelő versikék és dallamos szövegek serkentik a hallás fejlődését és a nyelvi észlelést.
2. Kisgyermekkor (1-3 éves)
Ebben a korban a gyerekek imádják a meséket és a képes könyveket is egyaránt. A rövid, egyszerű történetek és interaktív könyvek (pl.: tapintós, hajtogatható) segítik a figyelem fenntartását és a szókincs bővítését.
Nálunk pl.: sokszor észrevehető volt, melyik könyv a kedvence mert sok olyan szófordulatot használt, amit így a hétköznapokban mi nem.
3. Óvodáskor (3-6 éves)
Ez a szakasz ideális az olvasás élvezetének bevezetésére. A gyerekek már képesek figyelni hosszabb történetekre, és egyre inkább érdeklődnek a betűk és szavak iránt.
Az óvodáskorúak szóló könyvek már komplexebb narratívákat is tartalmazhatnak.
4. Kisiskolás kor (6-8 éves)
A gyerekek ebben a korban már elkezdenek önállóan olvasni. Fontos, hogy bátorítsuk őket az önálló olvasásra, miközben még mindig olvassunk fel nekik különböző könyvekből, hogy szélesebb látókörük legyen.
5. Felsőbb osztályok (8-12 éves)
Az önálló olvasásra való ösztönzés folytatódik és érdemes szorosabb kapcsolatot ápolni a könyvekkel.
A változatos témák fejlesztik a kreatív gondolkodást.
Érdemes közös családi programként bevezetni a könyvesboltba látogatást, így még jobban meghozva kedvét az olvasáshoz.
A Pagony Kiadó könyveinek varázsa
A Picur Cipő boltjában és webáruházában a Pagony kiadó könyveire esett a választásom. Nem volt kérdés, hisz a kisfiam nagy kedvencei tőlük vannak. Szerettem volna azok számára is megismertetni ezeket a könyveket, akik esetleg eddig nem találkoztak velük.
Ezek a könyvek tele vannak olyan történetekkel, amelyek valóban elrepítenek minket egy másik világba.
Legyen szó kuflikról, a Graffalóról vagy más kedves szereplőkről.
Minden könyv egy új kalandot kínál, amely szórakoztatja és lenyűgözi gyermekeinket.
Különösen inspriáló számomra, hogy némelyik könyvek pszichológus tollából íródtak, mint például Shona Innes. (Agócs Írisz) Az ő műve nem csupán szórakoztató, hanem támogatják a gyermekek fejlődését is. Segítenek abban, hogy gyerekek megértsék saját érzelmeiket, amelyek sokszor ijesztőek és zűrzavarosak lehetnek számukra.
Ezek a könyvek értékes eszközök a gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztésében, lehetőséget adva arra, hogy felfedezzék és kifejezzék az érzéseiket.
A Pagony kiadó gyerek könyvei tehát nem csupán olvasmányok, hanem kapuk egy olyan varázslatos világba, ahol a gyermekek biztonságos környezetben ismerkedhetnek meg önmagukkal és másokkal.
Érdemes felfedezni őket!